Juryrapport FOA

maansikkel

Jury report FOA in Dutch

Het is ons een eer om de Ronald & Suzette Magenta Award 2024 te mogen uitreiken aan de NGO "Fighting Online Antisemitism" (FOA). Sinds de oprichting in februari 2020 bestrijdt FOA met niet aflatende inzet de schrikbarende toename van antisemitische content op het internet.

FOA werd vlak voor de COVID-19-pandemie opgericht en bevond zich zodoende plotseling in de frontlinie, toen antisemitische complottheorieën Joden in verband brachten met het COVID-19-virus, waardoor het aantal meldingen van antisemitische haat sterk toenam. De missie van FOA om antisemitisme ook in de digitale sfeer uit te bannen is niet alleen actueel, maar ook noodzakelijk. Haatzaaiende taal, ontkenning van de Holocaust en dreiging met geweld teisteren steeds vaker socialemediaplatforms. Deze kleine, maar effectieve organisatie heeft in haar vier-jarig bestaan laten zien dat ze zeer goed in staat is om zich aan te passen, te groeien èn de leiding te nemen in de strijd tegen online antisemitisme, in een tijd waarin dit dringend nodig is.

Brede strategie om online haat te bestrijden

De aanpak van FOA is meerdimensionaal: FOA combineert het melden van haatdragend materiaal met educatieve voorlichting èn met partnerschappen met technologiebedrijven. FOA's gebruik van de IHRA-definitie van antisemitisme (International Holocaust Remembrance Alliance) zorgt ervoor dat hun werk aansluit bij internationaal erkende normen, waardoor FOA systematisch antisemitische content kan melden en verzoeken om verwijdering. FOA's wereldwijde initiatief REACH (Remove and Eradicate Antisemitism & Cyber Hate), benadrukt de vooruitstrevende houding van FOA. REACH streeft niet alleen naar verwijdering van antisemitische content, maar promoot ook interculturele partnerschappen tussen Joodse gemeenschappen en andere religieuze of sociale groepen. Deze inspanning om diversiteit en tolerantie te bevorderen, weerspiegelt FOA's brede visie voor een veiligere, inclusievere online omgeving.

Sinds de oprichting is FOA actief als "Trusted Flagger" voor grote platforms zoals Twitter/X, TikTok, Facebook en Instagram, en werkt FOA samen met bedrijven zoals Telegram, Spotify en LinkedIn. Door deze samenwerkingen heeft FOA efficiënt meer dan 34.000 gevallen van antisemitische content kunnen melden, wat resulteerde in de verwijdering van 26% van deze haatberichten (november 2023). Dit succes is niet alleen een bewijs van FOA's harde werk en toewijding, maar ook van het vermogen om te navigeren door de complexiteit en toenemende bureaucratisering van online platforms, die —helaas— steeds trager en lakser reageren op haatzaaiende uitlatingen.

Innovatie tegenover haat

Een belangrijk punt waarmee FOA opvalt, is FOA's innovatieve aanpak van antisemitisme. Zo ontwikkelde FOA-vrijwilliger Bar Perez een op AI gebaseerd systeem, dat de capaciteit van de organisatie om antisemitische content te identificeren aanzienlijk verbetert. Deze AI-tool analyseert en categoriseert posts — die vervolgens door het menselijk oog worden beoordeeld — waardoor de efficiëntie in het proces van herkennen en vervolgens melden toeneemt. Technologie als deze kan ook andere mensenrechtenorganisaties behulpzaam zijn: het biedt ons een kijkje in een toekomst, waarin het effectiever bestrijden van online haat mogelijk kan worden. FOA's gebruik van AI onderstreept haar toewijding om technologie in te zetten in de strijd voor mensenrechten. Hopelijk kan dit ook een nieuwe norm worden voor NGO's wereldwijd.

Reactie op de crisis

De afgelopen jaren is er een sterke toename van online antisemitisme, allereerst versterkt door beleidswijzigingen op platforms als Twitter/X. En vervolgens tijdens en na het bloedbad van 7 oktober. Als reactie op deze escalerende crisis verdubbelde FOA haar inspanningen, en wist FOA haar vrijwilligersbestand uit te breiden tot meer dan 3.000 personen in november 2023. Hierdoor is FOA in staat om effectiever te reageren op de toename van 300% in antisemitische content, —in Nederland zelfs 800% — iets dat de veerkracht en paraatheid van de organisatie aantoont. Het vermogen van FOA om in zo'n korte tijd een grote vrijwilligersgroep bijeen te brengen, laat zien hoe toegewijd FOA is aan het beschermen van Joodse gemeenschappen wereldwijd.

Naast het louter verwijderen van schadelijke content, zijn ook de educatieve projecten van FOA essentieel. FOA heeft een gevarieerd aanbod van workshops en trainingssessies, in meerdere talen. FOA werkt zodoende niet alleen op het vlak van haatbestrijding, FOA informeert het publiek ook over de gevaren van cyberhaat. Hun programma's, bedoeld voor een publiek van tieners tot senioren, benadrukken het belang van tolerantie en begrip. FOA wil voorkomen dat er überhaupt online haat ontstaat.

De extra stap

We lieten eerder al zien dat de toewijding van FOA verdergaat dan de mechanismen van het melden van antisemitische uitingen. Ook het beschermen van individuen en het aanmoedigen van dialoog hoort tot het dagelijks werk van FOA. Het team van de NGO, al in 2021 door Suzette Bronkhorst beschreven als "jonge, positieve mensen die grootse dingen voor elkaar krijgen", heeft ook achter de schermen laten zien dat ze die extra stap zetten bij het evalueren van bedreigingen, dat ze tijdige interventies bewerkstelligen, om te voorkomen dat haatzaaiende taal escaleert tot geweld in de echte wereld. De persoonlijke toewijding, van zowel de vrijwilligers als de werknemers van FOA, gecombineerd met hun gewetensvolle aanpak van het bestrijden van alle facetten van haatzaaiende taal, maakt hun werk van vitaal belang.

Conclusie

In een wereld waarin antisemitische incidenten in de moderne tijd ongeëvenaarde niveaus bereiken, is het werk van FOA nog nooit zo noodzakelijk geweest. Hun toewijding aan het bestrijden van online haat, hun innovatieve gebruik van technologie en hun onwrikbare inzet voor mensenrechten maken hen terechte laureaten van de Ronald & Suzette Magenta Award 2024. Nu we te maken hebben met een alarmerende toename van antisemitisme, zowel online als offline, fungeert FOA als een lichtend voorbeeld, dankzij hun onvermoeibare inzet om het internet te behouden als ruimte van tolerantie en respect.

De jury van Ronald & Suzette Magenta Award.

Terug naar de Award-uitreiking aan FOA

January 30, 2024: Motivation for the nomination of FOA for the Ronald & Suzette Magenta Award 2024

Deze tekst is oorspronkelijk geschreven in het Engels, omdat een deel van de Jury-leden geen Nederlandstalige achtergrond heeft. We plaatsen de originele Motivatie-tekst van 30 januari, 2024. Motivatie voor de nominatie van FOA voor de Ronald & Suzette Magenta Award 2024:

What is the FOA? History, goal and activities:

The small NGO ‘Fighting Online Antisemitism’ (FOA) is founded in February 2020, just before the COVID pandemic started to rage around the globe, bringing a sharp rise in online antisemitic content and conspiracy theories fraudulently linking Jews to the COVID19-virus.

The FOA's goal is to combat online antisemitism through volunteer training, reporting antisemitic online content, raising awareness of cyberhate and promoting diversity, equality and tolerance, by educational workshops, training sessions, briefings and presentations.

Following the International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA)* definition of antisemitism (*The IHRA definition of antisemitism is adapted and ratified by many states world-wide, including 3 Muslim countries and the Arab state of Baharain.) FOA started to report and request removal of antisemitic content and numerous online platforms in 2020. FOA created various training programs, such as FOA's global program REACH (Remove and Eradicate Antisemitism & Cyber Hate.) These FOA-programs also promote partnerships between Jews and other religious groups, and can be tailored to specific groups, like young teens, students or senior citizens.
FOA offers about 10 different educational webinars and workshops to the general public at no cost.

In 2021 the FOA-volunteer-group had grown to 200 members, all trained in online/offline seminars, workshops, and training sessions.

FOA cooperates with various social media platforms such as Telegram, Spotify and Linkedin, and has become "Trusted Flagger" on platforms like Twitter/X, TikTok, Facebook, Instagram and YouTube.

FOA's innovative contribution to Bringing the Online In Line with Human Rights:

Bar Perez, volunteer for FOA for two years, has developed an inovative AI-system that enables automatic analysis and categorization of antisemitic posts. This AI-system has significantly boosted FOA's ability to remove online hate. AI-systems like this could help the work of fellow NGO's that also work to Bring the Online In Line with Human Rights.

FOA's response to alarming raise in antisemitic content

In recent years, events like COVID and Elon Musk's change of policy on Twitter/X already led to an alarming raise in antisemitic content.

Since the atrocities on October 7, however, antisemitic content is spreading like wildfire. Celebration of violence against Jews, holocaust denial, conspiracy theories, hate-mongering, inciting content, Jewish communities who are facing a threat level unprecedented in modern history. In short: Online antisemtism has risen with an alarming 300%.

FOA's answer to this surge of online antisemitism has been: offering an even larger variety of educational workshops and more training sessions, intensifying cooperation with social media networks, and starting new programs in several languages and or countries.

As a result FOA had 3000 volunteers in November 2023, and was able to monitor, report and remove more illegal content rapidly from various social media platforms. 34,000+ social media posts were reported, and a significant amount of it (26%) could be removed. (Numbers: november 2023

Facts and numbers can be found in FOA's frequent and transparent reports on its website.

FOA has a dedicated team that walks the Extra Mile

I had never heard of FOA until Suzette mentioned FOA as one of her two favourite candidates for the very first Ronald and Suzette Award, the one she hoped to hand out in 2021. She described FOA as "these young, positive guys who achieve big things." Knowing how Suzette often put Israel under close scrutiny, I could hear she really meant every word of it.
After intensive deliberation, Suzette chose her other favorite Award-candidate: Jean Hubert Bondo as the Laureate of the very first Award.

In 2022, Jean Hubert Bondo, jury-member for the Award, nominated FOA for the Ronald & Suzette Magenta Award 2022. For the record: Jean Hubert Bondo was unaware of Suzette's nominations for 2021, but his nomination can still be found in the records of the Ronald & Suzette Magenta Award Jury.

In 2023, after reading about Bar Perez, volunteer for FOA who co-developed the inovative AI-system for automatic analysis of antisemitic posts, a Jury-Member of the Magenta Award nominated FOA for the Ronald & Suzette Magenta Award 2023.

Following the work of FOA, it occurred to me that FOA has a dedicated team that walks the Extra Mile. The team has members that really look into situations, evaluate threats and make sure that the right persons get contacted. If FOA has not yet saved lives — they may have — they will for sure do so in the future.

The sad thing is, that this Extra Mile has even become neccessary — for NGO's that try to Bring the Online In Line with Human Rights. That the amount of hatred has taken life-threatening shapes.

The renewed urgency of combating antisemitism

In the Netherlands, where INACH and Magenta are seated, reports of antisemitic incidents have spiked over 800% since Oct. 7. Jewish communities are facing a threat level unprecedented in our modern history. Online antisemtism has risen with an alarming 300%.

We all had never guessed that we would ever witness a time like this; where friends are reviled, with words like "I despise your little yarmulke" and worse.
WWII was way back in the past, and in my childhood, when my Great-Grandmother told me about the Jewish teenager who was a guest in her house, it did not even ring a bell to me that her guest was hiding for the Germans. The war was over. And it would Never Happen Again.

We take to the streets loudly — and rightly — to oppose homophobia, transphobia, racism, climate change. Meanwhile, since the early morning of October 7, we see swastikas sprayed on windows, mezuzahs torn off doors, conspiracy theories and threats circulating on social media.
Has the intimidation of Jews become an acceptable part of life, again?

I cannot even begin to think what Ronald and Suzette would have thought about this. What they would have done. We all can answer that question in silence. And speak up, right now, and join me in my nomination of the organisation that does fight online antisemitism, FOA, for the Ronald & Suzette Magenta Award 2024.

January 30, 2024, member of the Ronald & Suzette Magenta Award Jury

Demonstratie 1992
tram 1994-9.jpg
tram 1994-7.jpg
artrein 1994
maglogo-1.gif
damdebat 1995
damdebat 1995-3.jpg
51_RoSuz-sarajevo-airlift4 1995
boot5  boot 1996
50_SuzRo-doing-security-at.jpg
52_SuzRo-dont-vote-for-raci.jpg
isrpavl.jpg
jpg
15 jaar MDI
Suzette en Ronald
This website...

...is dedicated to Suzette Bronkhorst and Ronald Eissens, and their relentless, uncompromising battle against racism, discrimination, fascism, extremism and cyber hate. We will preserve their legacy and continue to give our best for a better world, a world of peace, hope and respect for all.

Go to: